پزشکی

برای تقویت چشم و دید بهتر چه نکاتی را رعایت کنیم؟

رعایت نکات سلامتی چشم برای تقویت چشم و دید بهتر حائز اهمیت است. چشم یکی از حساسترین عضو بدن میباشد.

مراقبت از چشم اقدامات خاصی نیاز دارد که در سایت دید بهتر به آن خواهیم پرداخت.

در این مقاله به صورت مرحله به مرحله توضیح خواهیم دادکه برای داشتن چشم سالم به چه نکاتی توجه کنیم

چشم ها عضو حساسی هستند که اگر در معرض عوامل مضر آن قرار گیرند به مرور از کیفیت دید بهتر می افتند. برای داشتن چشمانی سالم علاوه بر نگهداری درست و صحیح باید تقویت کننده ها را هم به آن تجویز کنیم تا از چشمانی با دید بهتر برخوردار شویم. در ادامه مطلب به راهکارهایی برای تقویت چشم و حتی ترمیم آسیب های چشم به شما ارائه خواهیم کرد. با ما تا آخر مقاله همراه باشید.

دید بهتر و تقویت چشم
دید بهتر و تقویت چشم

A) روش های طبیعی در تقویت چشم

۱) تغذیه ی چشم

مهمترین موادی که در تغذیه ی چشم حائز اهمیت می باشد تغذیه ی چشم به کمک املاح معدنی می باشد. ولی این املاح را از چه طُرُقی بدست آوریم؟ چه مواد غذایی حاوی املاح معدنی می باشد؟ رژیمی که برای تقویت چشم پیشنهاد میشود به طور کل میوه و سبزیجات و خالی از قند ها باشد.

  • ویتامینی که برای تقویت چشم به آن نیاز است C ، A و E است
  • مواد معدنی که شامل مس و روی است
  • مواد غذایی مانند توت فرنگی، مرکبات، سبزیجات . برای مواد معدنی نیز ماهی ها و میگو و …گوشت بوقلمون و…
  • آنتی اکسیدان هایی همچون لوتنین، بتاکارتون و…در برابر اشعه های مضر خورشید اثر مثبت دارد و در سبزیجات به وفور یافت می شود.
  • روغن های مفیدی مثل امگا ۳ که بیشتر در آبزیان وجود دارد برای ازبین بردن خشکی چشم مفید میباشد.

۲) ورزش چشم

شاید برای شما سوال باشد که چگونه میتوان ورزش چشم انجام داد برای این کار راهکارهایی برای شما ارائه خواهیم داد تا در هر لحظه و هر زمان که احساس خستگی چشم کردید آن را انجام دهید.

مواردی که در ورزش چشم باید انجام بدید:

  • یک جسم و یا حتی انگشت را با فاصله ی ۱۵ الی ۱۸ سانتی متری از بینی خود قرار داده و به آن به مدت ۵ ثانیه خیره شده و سپس قرنیه ی چشم خود را ۳ ثانیه شل کنید این کار را ده بار انجام دهید
  • چشمان خود را به صورت چرخشی دایره ای در جهت عقربه های ساعت و برعکس برای هریک ده بار بچرخانید.
  • کف دستهای خودرا به هم بمالیدتاوقتی که گرم شوندسپس به آرامی روی چشمان بسته خود۵باربه مدت ۱۰ ثانیه قرار دهید.
  • گیج گاه، اطراف چشم، زیر چشم هایتان را ماساژ بدهید.

مَجال استراحت به چشم

استراحت چشم یکی از مهمترین عوامل در تسریع بهبود و تقویت چشم برای دید بهتر است خواب کافی و استراحت چشم حتی در وسط کار نیز موثر در ارتقای بهبود چشم است. این روش میتواند نگاه به دور در حالت به فکر فرو رفتن باشد و یا بستن چشم به مدت ۳ الی ۶ دقیقه و در هر پنجاه دقیقه نگاه کردن به تلوزیون یا مانییتور کامپیوتر، ۴ الی ۸ دقیقه به چشمانتان استراحت بدهید.

B) مراقبت از چشم

۱) چِکاب چشم

در صورت هر گونه تحول در دید از قبیل لرزش و تاری دید به پزشک مراجعه کنید تا بررسی ها ، آزمایش و تست های لازم را انجام دهد. اگر به موقع مراجعه نکنید موجب تسریع در ضعف چشم خود خواهید شد پس وقت را به عقب نیاندازید.

۲) استفاده از عینک مناسب

آیا قرار شد که از این به بعد از عینک استفاده کنید؟

در اینصورت باید با تجویز پزشک صورت گیرد و خودسر به استفاده از عینک دیگران پرهیز کنید.

C) محیطی با افکت مناسب

۱) تنظیم نور محیط

از استفاده از لامپ های فلورسنت پرهیز کنید و در حد امکان از نور ملایم لامپ های LED استفاده کنید. منبع نور هنگام مطالعه باید از پشت سر و به صورت غیر مستقیم بتابد، از نور کم در گوشی یا تلوزیون و حتی بر روی کتاب باید خودداری شود.

۲) تنظیم هوای محیط

تهویه مناسب محیط ، درجه رطوبت هوا در چشم تاثیر مستقیم دارد مثلا در هوای پر از گرد خاک و خشک چشم دچار سوزش میشود و باعث تاثیر منفی در آن می شود ولی هوای مرطوب چشم را تقویت میکند. استفاده از دستگاه ایجاد بخار و کولر با درجه ی کم و دوری از دود سیگار موجب بهبود چشم و دید بهتر میشود.

آرزوی تو دستور توست
برچسب ها
نمایش بیشتر

صمد حسن پور

کارشناس علوم رایانه ای و اینترنت (فعال در زمینه ی موفقیت)

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا